Relevant?
I Japan er innpakning en kunstform. Særlig viktig er det hvordan man pakker inn gaver. Dypest sett handler dette om respekt for mottaker. Som kirke har vi fått i oppdrag å gi videre den gaven vi selv har fått, evangeliet om Jesus. Gavens innhold er det viktigste, men innpakningen skaper forventninger. Innpakning speiler gjerne gavens verdi og fantastiske innhold.
Evangeliet er godt nytt, og gode nyheter fortjener god kommunikasjon. Som kirker innebærer dette at vi trenger å vurdere forskjellige sider ved måten vi presenterer evangeliet. Det setter krav til jevnlig refleksjon og fornyelse. Hvordan fornyer vi oss og hva fornyer vi?
Paulus sier at han vil være jøde for en jøde og greker for en greker for å kunne gi gaven – evangeliet – videre.
Det kan handle om språket vi bruker, og om: sangstil, musikkarrangement, interiør, lyd, lys, klesdrakt, kirkebygg, parkering, tilgjengelighet, valg av tidspunkter for samlinger, oppslagstavler, renhold, mat, drikke og materiell.
Det siste året har vi endret navn til Misjonskirken Norge. Flere av våre menigheter har gjort lignende navneendringer den siste tiden. Nå heter de: Misjonskirken Lyngdal, Bryne misjonskirke, Farsund Misjonskirke og Vågsbygd misjonskirke. Dette er en tydeliggjøring at vi er kirker og uttrykker sterkere hvem vi er overfor omverdenen. Og det er med å bevisstgjøre oss selv på hvem vi er og hva vi er.
Paulus sier at han vil være jøde for en jøde og greker for en greker for å kunne gi gaven – evangeliet videre. Med jevne mellomrom må vi alle stille spørsmål om vi pakker inn gaven på en måte som kommuniserer, tar mottaker på alvor og viser respekt.
Det er dette vi tenker på når Misjonskirken Norge har relevant som en av våre viktigste verdier. Vi er mer relevante når vi fremstår på en måte som gjør at folk rundt oss forstår. Vi ønsker å gi mennesker en opplevelse at vi gir videre det beste vi har å by på. Slipp menighetens kreative krefter løs – innpakning kan være en kunstform i kirken også!