Anmeldelser av bøker utgitt det siste året

Av redaktør Trond Filberg. Sist oppdatert 20.09.2023

Kvinner som tjener Gud, nådegavebasert tjeneste

Sten Sørensen er bokas redaktør. Han er pastor i Misjonskirken Stavanger. Utgitt i 2023 av Hermon forlag.

Boka «Kvinner som tjener Gud, nådegavebasert tjeneste» er en samling stykker skrevet av kvinner som på ulik måte er i forkynnertjeneste. Kapitlene er skrevet av Solveig Tufte Johansen, Grete Andersen, Ingunn Folkestad Breistein, Elin Ljoså Myra, Bente Sandtorp, Elsbeth Sørensen og Karina Waldemar.

Hva skjer så når en kvinne opplever et kall til pastortjeneste?  Dette er fortsatt et omdiskutert tema i deler av kristenheten. Hva sier Bibelen om dette – og hvordan har dette artet seg historisk sett? Med denne boken ønsker forfatterne å oppmuntre deg som kjenner på et særskilt kall til tjeneste til å bruke de gavene Gud har gitt deg. Lær av kvinner som har gått foran, og la deg inspirere til tjeneste ut fra nådegavene du har fått – til Guds rikes fremme!

Bokas tema er stadig aktuell, da debatten i flere kristne kirker pågår.

Modig tro – Der du er og gjennom alt

Av Heidi Gellein, Grimstad. Utgitt i 2023 av Luther forlag.

Før sommeren i år kom den femte boka skrevet av Heidi Gellein fra Grimstad. Andaktsboka har tittelen «Modig tro, der du er og gjennom alt». Hun har tidligere skrevet bøkene «Elsket», «God nok», «Jesus den eneste» og «Mammahjerte».

Boka har personlige historier fra Heidis liv og oppmuntrende innhold til oss lesere. Den inneholder femti andakter, og hvert stykke er lettlest på to eller tre sider. De starter med et bibelvers, og har overskrifter som «Du er båret», «Til deg som føler at du ikke strekker til» og «Kjærlighet ser ut som noe».

Boka passer godt for deg som trenger en god start på dagen, eller gode ord når våre skjermer er slått av og du skal gå til ro for kvelden. Tekstene gir oppdrift for kveldsbønnen og oppbyggelig for hjertets hvile.

Les intervjuet med Heidi om hvordan boka ble til >>

Det er lov å være annerledes

Skrevet av Johnny Omdal, pastor i Justnes misjonskirke. Utgitt i 2023 av Hermon forlag.

Boka «Det er lov å være annerledes» har undertittelen: – Lev hverdagen med Den Hellige Ånd. I forordet skriver forlagssjef Svein E. Andersen, at dette er ei bok han gjerne skulle ha lest da han var nyfrelst som 18-åring. Og det er livet med Ånden som er hovedfokus i hele boka. Johnny skriver om å være klar for Åndens ledelse, å leve som om Gud ikke fins, om Bibelens lære om Ånden og bønneliv. Til slutt i det tiende kapittelet gir han plass til å hente fram særtrekk ved vekkelseshistorien og noen blikk på våre historiske røtter.

Etter hvert kapittel får du fem spørsmål som er gode å jobbe med til egen refleksjon, og de er aktuelle for samtaler for eksempel i ei bibelgruppe. I tillegg gir forfatteren forslag på annen litteratur som gjelder kapittelets tema. Og før neste kapittel får du historien til en person med «et liv ledet av Den Hellige Ånd». Det starter med Paulus og Jesus, og så kan du blant annet lese om Frank Mangs og Cathrine og William Booth.

Dette er god undervisning, særlig for den yngre generasjonen. Men boka egner seg også svært godt for personer som ikke kan så mye om kristen tro og hva Den Hellige Ånds nærvær kan bety i hverdagslivet. Teksten er lettlest selv om det er dype sannheter, og emnene er godt fundamentert med bibelvers og referanser. I tillegg får du alle de gode historiene fra virkeligheten og forklaringer på spørsmål som særlig kan være aktuelle for mennesker som nylig er blitt kristne.

Denne boka er godkjent av Kristelig Studieforbund (K-stud.no), og kan derfor være aktuell for menigheter å bruke som opplegg i bibelgrupper eller for å videreføre undervisning etter et Alpha-kurs. Boka er en fin oppfølger etter Johnnys forrige bok, «Det er lov å være lur», som kom ut i 2020.

Kreti og pleti og 100 andre bibelske utrykk i norsk dagligtale

Skrevet av Dag Vister Hansen, Haugesund. Utgitt i 2023 av Alpha forlag. 

I april kom boka «Kreti og pleti og 100 andre bibelske utrykk i norsk dagligtale». Dag har en grundig gjennomgang av uttrykkene fra de første bøkene i Bibelen og helt til dens slutt. Det er uttrykk som Jesus brukte og fra hendelser i Det gamle testamentet. Til slutt har han laget en liste med bibelske navn, samt bøker og filmer med titler fra Bibelen.

Her finner vi kildene til uttrykk som «Livet henger i en tynn tråd», «Ansikt til ansikt», «Ikke født i går» og «Å rive seg i håret». Bedre kjent er kanskje bibelske uttrykk som «Ramaskrik» og «Tro som flytter fjell».

Boka viser tydelig i hvor stor grad det norske språket er påvirket av Bibelens tekster og at den i stor grad har vært med å forme vår verden. Den gir oss derfor både språklig og kulturell innsikt – og samtidig skape nysgjerrighet for å lese mer i Bibelen. Dessuten er dette stoff til bibelkonkurranser, eller kanskje som krydder i pastorens preken?

Dag skriver selv at boka ble til etter at i fjor nylig la ut en del av dette stoffet som artikler på Facebook. Flere oppmuntret ham til å samle artiklene. Manuset har så blitt bearbeidet til det som nå har fått bokform. Det var flott at Dag fulgte oppmuntringene om å lage bok av sine artikler!

Disiplene, fra innsiden og ut

Skrevet av  Terje Olafsen. Utgitt høsten 2022 av Sunergos Forlag.

Terje Olafsen fra Larvik har forfattet «Disiplene, fra innsiden og ut». Olafsen er forkynner og menighetsleder, og er med i Larvik misjonskirke.

Olafsens bok beskriver mange detaljer om hvem disiplene til Jesus var, og om hvordan de levde. Den forteller om tiden Jesus hadde med disiplene og deres liv etter Jesu oppstandelse.

Dette er en spennende bok for den som er glad i å vite flere detaljer om Bibelens personer som levde tett på Jesus. Med over 200 sider i et storformat, med stive permer, er boka ikke bare interessant å lese, men også en ressursbok for å slå opp i samtidig med egen bibellesning.

Boka er rikt illustrert med kjente malerier, illustrasjoner og faktaoversikter. Teksten er satt med god lesbarhet, og Terje gir underveis sine personlige tanker om bibeltekster og funn rundt disiplenes liv. Terje skriver selv at boka trolig leses mest av kristne, men han håper at den også blir lest av personer som har lite kjennskap til de første disiplenes liv.

Han avslutter boka ved å minne oss om Jesu egne ord: Følg meg! Å være Jesu disippel har ikke gått ut på dato, og kanskje kan nettopp denne boka  inspirere deg til å leve enda tettere på den levende Kristus.

ANNONSE