Nettsiden er oppdatert 20.01.2024

Bønne- og fastehelg 2024 i Misjonskirken Norge

fredag 26. til søndag 28. januar 2024 (uke 4)

Vi inviterer misjonskirkene, medlemmer og interesserte i hele kirkesamfunnet til å være med i bønn og faste den siste helgen i januar 2024.

I 2023 var det første gang generalsekretær Siri Iversen lyste ut en helg for bønn og faste. Mange menigheter og medlemmer engasjerte seg, og vi gjentar dette i 2024!

Fastehelgen 2024 – se film med hilsen fra Siri Iversen >>

Les nettsak 26. januar 2024 om lokalt engasjementet for bønnehelgen >>

Hva kan du / dere gjøre i forbindelse med bønne- og fastehelgen?

Her er noen forslag og ideer: 

  • Sett av ekstra egentid til bønnestunder gjennom fastehelgen! Lag en plan og forbered deg og dine på dette.
  • Møt opp i misjonskirkenes bønnemøter hele uka i forveien. Kanskje lager dere en eller flere bønnesamlinger i løpet av fastehelgen i tillegg? Eventuelt ha et bønnemøte før gudstjenesten på søndag.
  • Sett av tid til å be sammen og ha bønn som tema på søndagens gudstjeneste – 28. januar 2024. Inviter til nattverd!
  • Inviter til en bønnevandring på stedet dere er. Samle inn fakta om nabolaget og kommunen for å be konkret.
  • Lag en bønnekjede: Du ber for en person som vet at du ber for denne (få gjerne konkrete bønneemner), og utfordrer den du ber for, til å be for en annen person på samme måte.
  • Ha en eller flere bønnestunder der du benytter «ressursarket for bønn» med bønneemner og bønner, eller se bønneemner på nettsiden VI BER >>
  • Utfordre smågruppene til å ha fokus på bønn i forkant av fastehelgen. Bruk gjerne samtaleopplegget som er knyttet til Geir Johannessens undervisning om bønn og faste.

Se ressursmappen for Fastehelgen 2024 – med filmer og bønneemner – (Mappe 5 BE & BIBEL) >> 

Gi en gave i bønne- og fastehelgen? Vinterkampanjen 2024

Vi ber og arbeider for å starte flere nye menigheter på steder med lite eller ingen kristen virksomhet. Det tror vi er med på både å formidle troen på Jesus til flere mennesker og gir flere en aktivt menighetsengasjement. Derfor satser vi på menighetsplanting. Din gave er med på å styrke de satsingene som nå skjer, både nasjonalt og noen nye steder der vi ser muligheter. Vinterkampanjen 2024 – Vi vil Plante! starter denne helga.

Les om kampanjen her, se film fra satsing blant unge i Oslo og gi en gave klikk >>

Artikler om bønn

BØNN OG FASTE: Flere steder i landet inviterer lokale menigheter til felles bønnesamlinger denne helgen…

Gi rom for mangfoldighet! Blogg av Torben Martin Joswig NASJONAL LEDER, MISJONSKIRKEN NORGE Synes du…

Filmer og ressurser

Se alle filmene for fastehelgen på Vimeo >>


Alle filmene, PowerPoint med bønneemner og kollektinfo, samtaleopplegg og undervisningspunkter (pdf) – kan lastes ned fra ressursarkivet på nettsiden (Dropbox):

Se mappe 5 BE & BIBEL i ressursarkivet – mknu.no/ressurser  >>

Hva er faste – og hvordan faste denne helgen?

  • Faste handler om å koble seg fra, for å kunne koble seg til. Avstå fra måltider eller «tidstjuver», for i stedet å bruke tiden til å søke Gud i bønn.

Her er noen eksempler på hvordan du kan faste:

  • Avstå fra ett eller flere måltider i løpet av helgen, der du i stedet bruker tiden på bønn og tilbedelse
  • Avstå fra måltider gjennom hele helgen, men gjennomføres forsvarlig. Personer med alvorlige eller kroniske sykdommer, gravide og andre med helsemessige årsaker bør avstå eller være forsiktig med total faste fra mat.

Bibelvers om faste

  • Matteus 6, 16-17: » Når dere faster, skal dere ikke gå med dyster mine, slik som hyklerne. De forsømmer sitt utseende for at folk skal se at de faster. Sannelig, jeg sier dere: De har alt fått sin lønn. Men når du faster, skal du salve hodet og vaske ansiktet, 18 for at ingen skal se at du faster, ingen andre enn din Far som er i det skjulte. Og din Far, som ser i det skjulte, skal lønne deg.»
  • Apg 13, 2-3: «En gang mens de feiret gudstjeneste for Herren og fastet, sa Den hellige ånd: «Ta ut Barnabas og Saulus for meg, så de kan gå til den oppgaven jeg har kalt dem til.»  Etter faste og bønn la de hendene på dem og lot dem reise.

Bønneemnene og oppdateringer av denne nettsiden redigeres av kommunikasjonsleder Trond Filberg. Personlig henvendelser om forbønn publiseres ikke her, men bør skje til lokale misjonskirker og forsamlinger – se oversikt >>