BARNAS LIV & VEKST
Takk for at du kommer på Liv & Vekst med barn! De gir så mye liv og energi til festivalen, til glede for oss alle. I tillegg har vi i festivalkomitéen stor tro på hva ei festivaluke kan få av betydning, både i forhold til barnets tro på Jesus og i forhold til deres vennskap med andre. Her følger litt viktig info om du har barn med deg på Liv & Vekst.
Onsdag kl. 15.30 blir det en kort, men viktig, infosamling for alle foreldre, i peisestua i 2. etasje på Hovedbygget. Selv om du har vært med på dette før, vil vi anmode deg sterkt om å komme. Her vil dere få møte de som skal ha årets barneopplegg, kunne stille spørsmål om det er noe dere lurer på, og få nødvendig informasjon.
Kontaktperson for barnas program og opplegg er Linda Andernach Johannesen, konsulent i Misjonskirken UNG. Hun kan kontaktes med e-post linda@mknu.no.
ALLE SAMMEN-MØTER
Alle sammen-møter kl. 10.00 torsdag, fredag, lørdag og søndag i Stavernhallen.
Misjonskirken Lyngdal inviterer barn, unge og voksne i alle aldre til daglige Alle Sammen-møter. Dette blir en times opplevelse med Jesus og mennesker, med rom for lek og moro, alvor og ro, lovsang, dans og tilbedelse.
Lørdag vil skille seg litt ut, da Lyngdal-gjengen inviterer til SuperLørdag! Kom med forventing, og gled deg til å se både store og små lyngdøler utfolde seg på scenen.
Aldersinndelte samlinger
Vi deler barna inn i følgende aldre
- Krabbekrok fra 0-2 år
- SuperDuper fra 3 år og til og med dem som starter i 1. klasse til høsten.
- 24/7 for barna som skal begynne i andre til fjerde klasse til høsten.
- Tweens er for de som starter i femte til sjuende klasse til høsten.
De aldersinndelte samlingene foregår onsdag-lørdag fra kl. 18.00.
Tweens
Tweens er for de som starter i femte til sjuende klasse til høsten. Første oppmøte i andre etasje i Hovedbygget.
Simon Aasen, Anna Emilie Løwe og Tomine Simonstad utgjør årets Tweens-team. De vil ta imot tweensen to ganger hver dag.
Kl. 13.00 møtes de ved volleyballbanen, hvor det blir uteleker og aktiviteter ledet av Tweens-teamet. Dette varer i en time.
Kl. 18.00 møtes Tweens i andre etasje i Hovedbygget på Stavern Folkehøgskole, i Peisestua. Her blir det samling ledet av Tweens-teamet, med andakt, sang, lek og gruppeaktiviteter. Slutt ca. kl 19.30.
Torsdag og fredag skiller seg litt ut:
Torsdag kan tweensen bli med på Power Station(ungdomsmøte) sammen med Stagedive og Across kl. 20.00. Når Tweens-samlingen er ferdig, går de som vil sammen bort til Stavernhallen og sitter samlet på ungdomsmøtet der.
Fredag kl. 18.00 skal Tweens i Turnhallen sammen med dyktige turninstruktører. De møter opp ved inngangen til Turnhallen (der 24sju vanligvis møter) hvor de blir tatt imot og gitt instruksjoner.
Etter turnen, går tweensen sammen tilbake til Stavern FHS, der det « vanlige» Tweens-opplegget begynner kl. 20.00.
For å ivareta sikkerheten, bruker vi foresatte som vakter og smågruppeledere. Både vakthold og gruppeaktiviteter er lagt opp slik at enhver er i stand til å få tildelt det ansvaret. Du som foresatt får info på forhånd om når det er din tur og hva du skal gjøre. NB: Det kreves ingen forberedelse.
24sju
For barna som skal begynne i andre til fjerde klasse til høsten. Oppmøte i Turnhallens første etasje.
24sju skjer i Turnhallen, vegg i vegg med Stavernhallen, og begynner kl. 18.00 (onsdag, torsdag og lørdag). Her blir det kreativ forkynnelse, lek og gruppeaktiviteter, alt tilpasset aldersgruppen.
Smågrupper er en viktig del av 24sju. Her kan barna bli litt bedre kjent med hverandre, og leker og har aktiviteter som handler om kveldens tema. I Checkin kan barna komme med ønsker om hvem de vil være sammen med, og vi garanterer at de får være på gruppe med minst en av dem de har ønsket seg. Alle barna på 24sju må hentes kl. 19.30.
For å ha nok voksne, blir foresatte tildelt økter de må være med som enten smågruppeledere eller vakter. Foresatte kan melde sine ønsker om dette i påmeldingen i Checkin, noe vi forsøker å etterkomme. Du som foresatt får info på forhånd om når det er din tur og hva du skal gjøre. NB: Det kreves ingen forberedelse.
24sju foregår kl. 18.00 onsdag, torsdag og lørdag kveld. Fredag kveld begynner det kl. 20.00 ettersom det er felles møte sammen med Stagedive den kvelden.
Fredag blir det underholdningskveld kl 18. Den er for de 3-8 år – med mulighet for de som er litt eldre, dersom det er plass. Stikkord for denne samlingen er fest, fjas og moro! Dette blir i «Teatersalen» i internatbygget Vestly.
SuperDuper
For barn fra 3 år til og med barn som starter i første klasse til høsten. Oppmøte i Turnhallens 2. etasje.
Torunn Fidje Lian og Jorunn Lohne (Randesund og Hellemyr) inviterer til SuperDuper, og gleder seg til å leke, synge og danse med barna, og til å fortelle dem om Jesus. Barna får også anledning til å boltre seg i apparatene i Turnhallen. Barna på SuperDuper må være i følge med en voksen de kjenner.
For å ivareta sikkerheten, setter vi opp vakter til hver samling. For å få nok voksne, må de foresatte ta en eller to økter som vakter i løpet av uka. Du som foresatt får info på forhånd om når det er din tur og hva du skal gjøre. NB: Det kreves ingen forberedelse på forhånd.
Fredag kveld blir litt annerledes, da det blir underholdningskveld for barna fra 3-8 år. De barna som trenger hjelp og trygghet fra kjente voksne, må være der sammen med en voksen. Det vil skje i «Teatersalen» i internatbygget Vestly, parallelt med de voksnes kveldssamling i Hagekroa, og vil inneholde både fest, fjas og moro.
Krabbekroken
Krabbekroken er for de aller yngste (0-2 år) sammen med foreldre. Tilbudet er åpent under alle fellessamlinger i Stavernhallen. Du finner Krabbekroken i foajeen, bakerst i Stavernhallen. Her blir det krabbematter og noen leker for barna, bord og stoler for de voksne og nærhet til toaletter. Storsamlingene kl. 18.00 blir overført til Krabbekroken.
Aktiviteter på området
Festivalområdet innbyr til lek og aktiviteter som hoppeslott, fotball, volleyball, klatring i trær, bading og sykling.
Fotball: Det blir organisert fotball for barna på kunstgressbanen onsdag til fredag kl. 13.00-14.00.
Hoppeslott: Fra torsdag til lørdag blir hoppeslottet blåst opp fra kl. 12.30 til 14.30.
Lørdag blir det misjonsmarked med forskjellige boder og aktiviteter, alt til inntekt for misjonen. Her kan alle som vil bl.a. delta i Misjonsløpet som begynner kl 15.00. Du kan velge om du tar det som dagens treningsøkt, om du kler deg ut og fjaser gjennom hele løypa, om du vil gjøre det til en aktivitet for barn og voksne sammen – eller noe helt annet; valget er ditt. Pengene går i sin helhet til årets formål som er «Nye menigheter i Romania»!
Les mer om formålet for Misjonsløpet >>
Til de voksne
Onsdag 9. juli kl. 15.30 blir det en viktig foreldresamling der vi informerer om opplegget for barna. Dette skjer i Peisestua, i andre etasje i Hovedbygget.
Takk for at du tar med deg barna/barnet ditt på Liv&Vekst sommerfestival. Det kan ha stor betydning, både for å få varige venner, og for å lære mer om og bli bedre kjent med Jesus.
I Misjonskirken snakker vi ofte om «Levende tro» eller «tro i hjemmet». I sommer håper jeg vi også kan snakke om «tro i campen». For å gi en liten håndsrekning i det, vil alle som har barn på Liv&Vekst få et skriv med info om hva som skjer i de forskjellige oppleggene. Dette vil gi kunne være til hjelp deg å snakke med barna om det de har opplevd og hørt, slik at dere kan dele det midt i campinglivet.
For å skape en best mulig festival for de yngste, trenger vi voksne hender og føtter. Derfor må alle som har barn med seg på Liv&Vekst være med å bidra litt hver, og blir satt opp enten som smågruppeleder eller vakt i den aldersgruppa en selv har barn. Vi forsøker at det holder med en eller to økter i løpet av uka. Ved påmelding i Checkin kan dere krysse av for hva slags oppgave dere helst vil ha med barna; vi forsøker å etterkomme ønskene så langt det går.
Ingen av oppgavene krever forberedelse, og du vil få det du trenger av oss når samlingen finner sted. En ukes tid før sommerfestivalen vil du få e-post som gir deg den info du trenger.
På forhånd takk for velvilje i dette! Sammen vil vi kunne skape en så god uke som mulig for barna våre!
Mvh.
Linda Andernach Johannesen.
linda@mknu.no